In samenwerking met het lectoraat Saxion Vernieuwingsonderwijs en de Nederlandse Dalton Vereniging publiceert Saxion Progressive Education (SPEUP) jaarlijks nieuwe vernieuwingsonderwijs titels.

Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs is ontstaan naar aanleiding van de maatschappelijke discussie over de effectiviteit van traditioneel vernieuwend onderwijs. Er was behoefte aan een praktijkrelevante wetenschappelijke beschouwing en een aanscherping van de onderwijsvisie. Het streven is door middel van onderzoek de kwaliteit van het vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van docenten te vergroten. Voor meer nieuws en columns over vernieuwingsonderwijs verwijzen wij u graag naar de website Saxion Vernieuwingsonderwijs.

Inmiddels bestaat ons fonds uit een (W)etenschappelijke reeks, een (I)nspiratie reeks en specifieke (digitale) basisschool vernieuwingsonderwijs uitgaven. Informatie over deze uitgaven vindt u in de webshop onder categorieën SPEUP. Dit jaar publiceren wij onder meer "Groep 3 Daltonproof", "Overbruggen" en "Perspectieven op Montessori".

€ 22,95
Overbruggen

In deze bundel doen verschillende auteurs verslag van het onderwijsonderzoek dat plaatsvindt in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en ze laten zien wat de opbrengsten zijn voor de praktijk.Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool. Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderwijsinnovaties in Nederland. En nieuwe ontwikkelingen vinden nog volop plaats. Zoals onderwijsonderzoek naar thema’s als burgerschaps-onderwijs, persoonsvorming, zelfsturend leren, ondernemingszin en historisch redeneren. In deze bundel doen verschillende auteurs verslag van het onderwijsonderzoek dat plaatsvindt in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en laten ze zien wat de opbrengsten zijn voor de praktijk. Deze bundel is het resultaat van een samenwerking van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs van Saxion Hogeschool en Hogeschool Thomas More, het lectoraat Waarde(n) van vrije-schoolonderwijs van Hogeschool Leiden en De Activiteit, het onderzoeks-, nascholings- en ontwikkelinstituut voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Op deze instituten trekken onderzoekers samen op met leraren, organisaties en scholen om aan de hand van onderzoek de kwaliteit van het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van leraren te bevorderen. In vijftien bijdragen kom je in verbinding met het onderzoek dat er binnen het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs wordt gedaan en kom je erachter wat scholen eraan hebben gehad. Je leert de praktijken van verschillende (traditionele) vernieuwingsscholen beter kennen en je neemt kennis van de bevindingen uit het onderwijsonderzoek als inspiratie voor je eigen onderwijs.

€ 29,95
Focus op Dalton - E-book

"Focus op Dalton". Centraal staan de zes kernwaarden van daltononderwijs en het werken met de taak. Het uitgangspunt ‘alle tijd is daltontijd’ is daarbij een vernieuwende gedachte.In haar negentigjarige geschiedenis in Nederland is het daltononderwijs nog nooit zo populair geweest als aan het begin van de eenentwintigste eeuw. Schoolteams en ouders omarmen het daltonprofiel omdat het modern, eenentwintigste-eeuws onderwijs mogelijk maakt. Focus op dalton brengt dit onderwijs in beeld. Het biedt enerzijds achtergrondinformatie over de geschiedenis van het daltononderwijs, de organisatie van de daltonbeweging in Nederland en de daltonkernwaarden, anderzijds geeft het veel concrete beschrijvingen van de daltonpraktijk. Centraal staan de zes kernwaarden van daltononderwijs en het werken met de taak. Het uitgangspunt 'alle tijd is daltontijd' is daarbij een vernieuwende gedachte. Focus op dalton helpt bij het handelingsbekwaam worden als daltonleraar door de daltonpraktijk te beschrijven, maar ook door het waarom en het waartoe van die praktijk voor het voetlicht te brengen. Het boek zal in veel personeelskamers van daltonscholen een bron van inspiratie zijn om het daltonconcept verder uit te bouwen. Voor scholen die op weg zijn om daltonschool te worden zal het een belangrijke bron van kennis zijn. Focus op dalton geeft een totaalbeeld van daltononderwijs nu en in de nabije toekomst. Om die reden is het boek uitermate geschikt voor in de daltonwereld instromende leraren en studenten. Geïnteresseerde ouders kunnen in het boek meer te weten komen over het 'why, what and how' van daltononderwijs.

€ 17,95
Perspectieven op Montessori

Montessori’s uitgangspunten worden ook in deze moderne tijd nog altijd als waardevol gezien en gebruikt om er onderwijs op te bouwen.Een montessorischool is een school waar volgens het pedagogische concept van Maria Montessori gewerkt wordt. Haar gedachtegoed wordt door montessorianen niet alleen als inspiratiebron gebruikt, maar toch vooral ook als een leidraad gezien voor het vormgeven van een montessorionderwijspraktijk, want Montessori’s uitgangspunten worden ook in deze moderne tijd nog altijd als waardevol gezien en gebruikt om er onderwijs op te bouwen. Toch is er wel discussie. Het is nooit echt duidelijk geworden tussen welke uitersten de praktijk van het montessorionderwijs mag bewegen en welke variaties er mogelijk zijn binnen het concept. Dat betekent dat het gedachtegoed voor een deel bloot staat aan interpretaties. Daarnaast is er ook de breed gedragen wens om het montessoriconcept door te ontwikkelen. Er komen nieuwe materialen op de markt en vanuit het oorspronkelijke gedachtegoed worden antwoorden gezocht op vragen die de moderne tijd aan professionals en aan schoolteams stelt. Op zulke vragen zoeken alle montessorianen antwoorden. Iedere onderwijsprofessionals binnen de beweging reflecteert op het gedachtegoed en op zijn eigen praktijk en daarbij ontwikkelt hij een perspectief op wat de essentie van het montessorigedachtegoed in de 21ste-eeuw inhoudt: waartoe voeden we kinderen op? En op welke wijze kunnen we de daarbij gestelde doelen op een effectieve en efficiënte manier realiseren? In Perspectieven op Montessori komen tien ervaren collega’s aan het woord over hun persoonlijke perspectief op montessorionderwijs. De bedoeling daarvan is niet om een soort ‘grootste gemene deler’ te zoeken, maar om de lezer aan het denken te zetten over het eigen perspectief en op zoek te gaan naar eigen antwoorden op wat montessori in deze tijd betekent. De tien geïnterviewde collega’s zijn opleiders, begeleiders en directeuren: Daniëlle Teunissen-Kanters, Debbie van de Burgh, Irma Pieper, Jaap de Brouwer, Joëlle de Groot, Liene Hendriksen, Maaike Kramer, Maarten Stuifbergen, Robert van Woudenberg en Tessa Wessels. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk waarin Patrick Sins de tien bijdragen samenbrengt en becommentarieerd.

€ 25,95
Groep 3 Daltonproof

Groep 3 daltonproof biedt leraren inzicht in hoe het onderwijs in groep 3 flexibel vormgegeven kan worden. Het boek biedt praktische ideeën voor het breed vormen van kinderen in groep 3.In 1985 is het basisonderwijs ingevoerd. De fusie van de kleuter- en lagere school had tot doel om een ononderbroken ontwikkelingslijn te creëren, om het onderwijs meer af te stemmen op de behoeftes en interesses van de kinderen en om de verworvenheden van het kleuteronderwijs meer te benutten, onder andere in groep 3. De pabo van Saxion organiseert al enige jaren een netwerk voor daltonleraren in groep 3. De leraren van dit netwerk geven aan dat de praktijk van het onderwijs in veel groepen 3 helaas vaak het tegenovergestelde laten zien van wat oorspronkelijk de bedoeling was. Werkwijzen uit de ‘oude’ lagere school zijn gemeengoed geworden in de onderbouwgroepen. En leraren in groep 3 ervaren vaak zoveel druk door de overladenheid van het programma en door de focus op hoge meetbare opbrengsten, dat er te weinig werk gemaakt kan worden van het creëren van een doorgaande lijn tussen de onderbouwgroepen en groep 3. De deelnemers van het netwerk ‘Dalton in 3’ geven bovendien aan het lastig te vinden om werk te maken van de daltonvisie van de school in hun groep. Groep 3 daltonproof biedt leraren inzicht in hoe het onderwijs in groep 3 flexibel vormgegeven kan worden. Centraal daarbij staat het werken vanuit de daltonvisie. Het boek biedt praktische ideeën voor het breed vormen van kinderen in groep 3 en voor het idee om kinderen te leren meer ‘chef’ te laten zijn over het eigen leren. Want dat is waar daltononderwijs naar streeft: kinderen niet voor de juf of de meester te laten werken, maar voor zichzelf.

€ 17,95
iSelf

2e druk - Zelfsturend leren: hoe leer je dat je leerlingen? Wat kun jij als leerkracht doen?Zelfsturend leren: hoe leer je dat je leerlingen? Wat kun jij als leerkracht doen? Over deze vragen is het lectoraat Vernieuwingsonderwijs in 2014 een samenwerking aangegaan met onderwijsprofessionals van acht daltonscholen, een freinetschool en het Welten-Instituut van de Open Universiteit. Vanuit deze samenwerking is het project iSelf ontstaan. Onderdeel van dit project is de professionaliseringsaanpak iSelf. Deze aanpak is ontwikkeld op basis van wat uit wetenschappelijk onderzoek bekend is over hoe je zelfsturend leren effectief moet bevorderen. iSelf leert leerkrachten om te gaan met kennis over zelfsturend leren. Er worden leerstrategieën aangereikt om te oefenen en om zelfsturend leren in de eigen lessen te kunnen integreren. De pijlers van iSelf zijn: (1) expliciete instructie van zelfsturend leren, (2) integratie van de instructie van zelfsturend leren met de lesstof en (3) aansluiten op het individu. Toepassen van iSelf op de eigen school betekent dat je van en met elkaar leert. Deze insteek houdt in dat collega’s elkaar coachen en ondersteunen bij het toepassen van de pijlers die in dit handboek worden beschreven. Allereerst wordt ingegaan op de didactiek van iSelf en hoe deze concreet invulling krijgt in de lesvoorbereiding en –uitvoering. Vervolgens wordt beschreven hoe collega’s elkaar kunnen begeleiden in het bevorderen van zelfsturend leren aan de hand van iSelf. Het is de bedoeling dat lerarenteams samen leren omgaan met kennis over zelfsturend leren en leraren inzichten zelf toepassen in de les. Auteurs van deze publicatie zijn: Patrick Sins, Alieke van Dijk, Jory Tolkamp, René Berends, Emmy Vrieling, Conny Senders, Ineke Vermeulen, Anjo Mooren, Judith Smetsers, Margreet de Boer, Hanneke Kroes, Willem Snel, Michelle Tiecken, Ellen van Drunen, Martineke van Heusden, Elke Melody, Marja Bus-sink, Alja de Lange, Hans Schemkes, Annelies Lubbers en Monique Hessels.

€ 22,50
Schemering boven Shanghai

Na tien jaar in Amsterdam heeft Lan genoeg van haar baan en gaat terug naar haar geboorteplaats Shanghai. Alles herinnert haar aan haar jeugd, maar één vraag komt steeds terug: waar liggen haar roots?Na tien jaar in Amsterdam te hebben gewoond, heeft Lan genoeg van haar baan en gaat ze terug naar haar geboorteplaats Shanghai. Alles van de stad herinnert haar aan haar jeugd, maar één vraag komt steeds terug: waar liggen haar roots? Nachtelijk Shanghai slokt haar op en leidt haar naar het werkelijke verhaal over haar ouders. Wreder en hartverscheurender dan dat ze zich ooit had kunnen voorstellen.OpzijRecensieDe debuutroman van Yue Tao pakt je en laat je niet meer losHebban.nlRecensie door Chantal WinckensSchemering boven Shanghai is een boek vol tegenstellingen: van het westerse en oosterse leven, van het Shanghai van vroeger en nu en van het zakenleven tot het illegale gokken op krekelgevechten. Door de duidelijke omschrijvingen ruik je de schimmelachtige lucht die overal in Shanghai hangt en voel je het Chinese klimaat.NBD BiblionRecensie door NBD BiblionJournaliste/publiciste Yue Tao debuteert met deze roman over een jonge vrouw, Lan, die na tien jaar in Amsterdam te hebben gewoond terugkeert naar haar geboortestad Shanghai. Lans verhaal is in feite een zoektocht naar haar wortels, niet in de laatste plaats omdat zij haar echte ouders niet kent. Overstelpt door herinneringen en indrukken, die Yue Tao vrij zintuiglijk beschrijft, komt Lan langzaam op het spoor van haar geschiedenis, waarna zich een ingehouden thrillerachtig scenario ontwikkelt.

€ 22,50
Op een haar na

Lan heeft een geheim. De persoon die het haar verteld heeft is dood. Lan kan geen kant meer op en ziet geen andere keus meer en wendt zich voor hulp tot diegene die ze zo probeerde te ontvluchten.Lan heeft een geheim. De persoon die het haar verteld heeft is dood, het papier waarop het zwart op wit geschreven stond is verbrand. Lan neemt haar geheim, en de immense vreugde en diepe pijn die het haar brengt, mee naar het Nederland, naar het keurige Wassenaar. In het rustige, ordelijke Nederland kan haar geheim naar de achtergrond verdwijnen. Maar haar kalme leventje duurt niet lang. Door de financiële crisis en de cultuurverschillen raakt ze al snel in de problemen en voor ze het weet is ze een alleenstaande moeder, met schulden die zich opstapelen tot ze op een dag dakloos is. Lan kan geen kant meer op en ziet geen andere keus meer: met het risico dat haar geheim onthuld wordt, wendt ze zich voor hulp tot diegene die ze zo wanhopig probeerde te ontvluchten...

€ 17,95
Perspectieven op Dalton

De auteurs hebben gezocht naar wat zij gemeenschappelijk vinden dat er (minimaal) op een daltonschool te zien moet zijn.In maart 2018 heeft de Nederlandse Dalton Vereniging het boekje DaltoniDee uitgebracht. Daarin geeft de vereniging kort en krachtig de essentie weer van modern daltononderwijs. De beschrijving van de essentie van de daltonidentiteit is sinds de introductie van het Dalton Plan van Helen Parkhurst in Nederland periodiek uitgevoerd. Telkens hebben daarbij de vragen centraal gestaan wat kenmerkend is voor daltononderwijs en wat onderscheidend is. Bij een beschrijving van een daltonidentiteit kom je veelal uit op het formuleren van een soort ‘grootste gemene deler’ en dat is bij DaltoniDee ook gebeurd. De auteurs hebben gezocht naar wat zij gemeenschappelijk vinden dat er (minimaal) op een daltonschool te zien moet zijn. Gelijktijdig roept het daltongedachtegoed ook om als leraar, directeur, opleider en bestuurder op zoek te gaan naar je eigen visie. De vraag is essentieel hoe jij zelf daltonkwaliteit definieert en hoe die kwaliteit zichtbaar gemaakt kan worden in de praktijk. Perspectief nemen, ook ten aanzien van wat je als de essentie van het daltongedachtegoed ziet, hoort bij dalton. Een ‘grootste gemene deler’ mag ons dan als daltonianen binden, je eigen perspectief innemen laat daltonianen juist van elkaar verschillen. In Perspectieven op Dalton laten acht daltonopleiders de lezer kennismaken met hun persoonlijke visie op daltononderwijs. Het doel ervan is om met deze acht uitgewerkte voorbeelden leraren(teams) te helpen bij het formuleren van eigen perspectieven. Daltononderwijs vraagt immers van leraren om antwoorden te kunnen geven op de vraag waartoe je kinderen op een daltonschool opvoedt en onderwijst en waarom je de dingen in je daltonschool doet, zoals je ze doet. Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk waarin Patrick Sins de acht bijdragen samenbrengt en op basis daarvan een eigen visie inbrengt. Patrick Sins is als lector verbonden aan het lectoraat Vernieuwingsonderwijs bij Saxion in Deventer en Thomas More Hogeschool in Rotterdam. René Berends is werkzaam aan de pabo van Saxion in Deventer. Hij is daltonopleider en onderzoeker bij het lectoraat Vernieuwingsonderwijs. Dick de Haan is werkzaam aan de pabo van Hogeschool Utrecht en daltonopleider bij Daltonvenster. Dolf Janson is daltonopleider bij Janson Academy en bestuurslid van de sectie daltonnascholers en -opleiders (DNO) van de NDV. Glenda Noordijk is daltonopleider bij Noordijkdaltonadvies. Rietje Voorn is daltonopleider bij Rietje Voorn Advies. Annemarie Wenke is daltonopleider bij Wenke Perspectief. Brigitte Witmus is werkzaam aan de Thomas More pabo in Rotterdam. Zij is daltonopleider en lid van de kenniskring van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs. Hans Wolthuis is werkzaam aan de pabo van Saxion in Deventer. Hij is daltonopleider en lid van het bestuur van de Nederlandse Dalton Vereniging

€ 13,50
Het nieuwe nest van de Kleine Marsus

Een vreselijke storm blaast het gezellige nest van de familie Marsu weg. De Marsupilami's hebben geen huis meer. Ze moeten de jungle verlaten om op zoek te gaan naar een nieuw nest. Ga je met ze mee?De familie Marsu bestaat uit Papa Marsu, Mama Marsu, Kleine La, Kleine Mi en Kleine Pi. Samen hebben ze een fijn en vredig leven. Tot de dag dat een vreselijke storm hun gezellige nest wegblaast. De Marsupilami's hebben geen huis meer. Ze moeten de jungle verlaten om op zoek te gaan naar een nieuw nest. Ga je met ze mee?Veronica MagazineRecensie door KSBenjamin Chaud neemt de Marsipulami (hoeba hoeba hop hop) als basis voor een prentenboek en leert onze kinderen een les die wij volwassenen bijna allemaal vergeten lijken te zijn. Op naar een betere wereld. Hulde!

€ 16,95
Expeditie Dalton

Expeditie Dalton is het eerste boek over daltononderwijs voor kinderen.Dit boek gaat over daltononderwijs. Als je daarover van alles wil weten, dan is dit boek precies iets voor jou! Het is ook slim om dit boek te lezen als je zelf nieuw bent op een daltonschool en je precies wilt weten wat je daar te wachten staat. En lijkt het je wat om op jouw daltonschool in de leerlingenraad te gaan zitten? Dan moet je dit boek echt lezen! Het boek is ook handig als je nieuwe kinderen met hun ouders, of andere gasten op school gaat rondleiden. Dan moet je natuurlijk wel wat over daltononderwijs weten. Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen om dit boek te lezen. Misschien ben je wel nieuwsgierig naar ons. Wij zijn de hoofdpersonen in dit boek: Sanne en Maurice. Wij gaan in dit boek zelf op onderzoek uit. We ontdekken bijvoorbeeld waar daltononderwijs vandaan komt, wie het bedacht heeft, waarom het zo heet, wat precies de bedoeling is en hoe daltononderwijs eruit ziet. Bij dit boek hoort een website. Daar geven we je tips om op je eigen school zelf op onderzoek uit te gaan naar dalton. Er zijn ook tips om op een daltonschool lekker handig te werken en te leren. Als je met die tips aan het werk gaat, stellen we je voor om die te verzamelen in het eigen, echt handige daltonontdekschrift van de klas of van jezelf. Kijk maar eens op: www.expeditiedalton.nl.

€ 20,00
Nepalese notities

Met dit tweede deel van de Himalaya Bibliotheek onderstrepen de uitgever en de Nepal Federatie Nederland dat het belang inzake deze reeks. Dit boek is wederom een ‘must’ voor liefhebbers van Nepal.Wie A zegt moet ook B zeggen. Met dit tweede deel van de Himalaya Bibliotheek onderstrepen de uitgever en de Nepal Federatie Nederland dat het hen ernst is inzake het publiceren van een reeks - al of niet thematisch opgezette - boeken die steeds raken aan historie, heden of toekomst van de gelijknamige, schitterende bergketen. Altijd met de unieke band tussen ons land en Nepal in het achterhoofd. Het eerste deel was een onderhoudende bloemlezing van korte verhalen en anekdotes uit de laatste vijftig jaar van de moderne geschiedenis die beide landen delen. Voor de tweede editie is opnieuw geput uit het rijke archief van Himalaya, het kwartaalschrift voor Nepal en omstreken dat vanaf 1981 dertig jaar lang periodiek in druk verscheen. Ditmaal ligt het accent bij de selectie van de bijdragen vooral op de spontane ontwikkeling van voorzichtig, bijna tastend beginnend toerisme naar allengs professionelere ontwikkelingshulp en staat Nepal op een enkele uitzondering na steeds centraal. Een bonte rij smaakmakende persoonlijkheden komt voorbij, inwoners van bijna het hoogste en vrijwel het laagste land ter wereld die elkaars habitat en cultuur beter wilden leren kennen. Voor de oorspronkelijke pioniers (aan Nederlandse kant) een feest van herkenning, voor daarna volgende generaties Nepalreizigers met meer dan gemiddelde belangstelling voor de vele facetten van dit complexe land een boeiende inleiding in enkele hoofdlijnen, vol tekening van sfeer, achtergrondgegevens en interessante details. Met pennenvruchten van auteurs die eenmalig een bijzonder verhaal te vertellen hebben, zoals Michiel Damen of Martijn van Beek, en verslaglegging uit de eerste hand van gepokte en gemazelde Nepalkenners zoals Thomas Kelly, Thomas Laird, Kunda Dixit, Cas de Stoppelaar en Barend Toet, is het wederom een ‘must’ voor liefhebbers van Nepal.BiblionRecensie door J.C. BrouwerTweede deel in de Himalaya Bibliotheek waarin de ontwikkeling van Nepal tot een meer democratisch land, het langzaam opkomend toerisme en de ontwikkelingshulp aan dit land centraal staan. De verhalen zijn met veel passie en aandacht voor het land en haar bewoners geschreven door diverse auteurs. Het boek is voorzien van een inhoudsopgave en achterin is de 'gele gids van Nepal minnend Nepal' te vinden. Een bijzondere verzameling verhalen voor een ieder die Nepal een warm hart toedraagt.

€ 20,00
Nepalese novellen

Door de diversiteit in verhalen en de liefde voor Nepal die uit de verhalen blijkt, een prettig en bijzonder boek over een land nog volop in ontwikkeling. Recensie NBD Biblion.Dit boek is tegelijk een liber amicorum, een bloemlezing, een stukje geschiedschrijving en een vooruitblik op de toekomst. Het werd geschreven door verstokte Nepal-adepten van zeer uiteenlopende handel en wandel. Sommige bijdragen stammen van lang geleden toen Nepal een net ontdekt juweeltje was - tenminste dat dacht iedereen - andere verhalen zijn kakelvers. Uitersten trekken elkaar aan, zegt het spreekwoord. Maar verklaart dat de passie die veel Nederlandse laaglanders gedurende de laatste 50 jaar hebben gevoeld voor Nepal, een van de hoogste maar ook armste landen ter wereld? Het woord passie wordt maar al te vaak misbruikt, maar in het kader van de belangstelling van Nederlandse zijde voor Nepal mogen we echt wel van bevlogenheid spreken. Sinds het midden van de jaren '60 van de vorige eeuw, trokken steeds grotere groepen wandelaars en cultuurliefhebbers erheen voor een - vaak behoorlijk zware - trekking door dunbevolkte bergstreken en/of een verblijf in en rond de Kathmandu-vallei waar (nog steeds) een massa tempels, kloosters en paleizen te vinden is. De beweegredenen om naar Nepal te gaan variëren - van het zoeken naar een exclusieve vakantiebeleving tot de verkenning van onbekende godsdiensten, maar ook van het bieden van ontwikkelingshulp tot het zoeken naar zakelijke mogelijkheden. Emotioneel, rationeel, edelmoedig of juist ik-gericht. Dit boek biedt een kaleidoscopisch beeld van vijftig jaar Nepal-ervaringen van sleutelfiguren als Dolf Noordijk, Toni Hagen, Sir Edmund Hillary en kroonprins Willem-Alexander. Met bijdragen van onder andere Krijn de Best, Broughton Coburn, Carroll Dunham, Katja Staartjes, Cas de Stoppelaar, Barend Toet en Sjoerd de Vries.