In samenwerking met het lectoraat Vernieuwingsonderwijs publiceren wij jaarlijks nieuwe vernieuwingsonderwijs titels. Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs vertaalt onderzoeksresultaten naar concrete oplossingen voor de beroepspraktijk, heeft een intensieve samenwerking met de Nederlandse Dalton Vereniging (daltonscholen) en is uitgebreid naar vernieuwingsscholen die aangesloten zijn bij de Nederlandse Jenaplan Vereniging, de Freinet-beweging en de Vereniging Bijzondere Scholen.

Het lectoraat Vernieuwingsonderwijs is ontstaan naar aanleiding van de maatschappelijke discussie over de effectiviteit van traditioneel vernieuwend onderwijs. Er was behoefte aan een praktijkrelevante wetenschappelijke beschouwing en een aanscherping van de onderwijsvisie. Het streven is door middel van onderzoek de kwaliteit van het vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van docenten te vergroten. Voor meer nieuws en columns over vernieuwingsonderwijs verwijzen wij u graag naar de website Saxion Vernieuwingsonderwijs.

Inmiddels bestaat ons fonds uit een (W)etenschappelijke reeks, een (I)nspiratie reeks en specifieke (digitale) basisschool projecten. Informatie over deze titels vindt u in de webshop onder categorieën SPEUP. In 2020 verschenen in de I-reeks 'Groep 3 Daltonproof', 'Overbruggen' en 'Perspectieven op Montessori'. Dit jaar verschijnen onder meer de volgende titels: 'Dalton: L E F', 'Burgerschap', 'Perspectieven op Montessori International' en 'Reflectie'.